Marten Smeding was aanvankelijk een amateurzanger, die het beroep van onderwijzer combineerde met diverse optredens.
Daarin stonden voornamelijk liederen van Duitse en Franse componisten centraal. Na het behalen van de demifinale op jet Internationaal Vocalisten Concours te Den Bosch ging hij verder als professioneel freelance zanger.
Zanglessen en coaching ontving hij o.a. van Maria Pluister, Gé Neutel, Bernard Kruysen, Robert Holl en Henk Smit. Langzamerhand schoof hij op in de richting van het oratoriumvak met vooral veel evangelistenpartijen in de Bachpassionen (waarvoor men hem overigens jaar na jaar terugvraagt).
In de jaren daarna breidde zijn repertoire zich sterk uit en hield gelijke tred met een stemontwikkeling, die het voor hem mogelijk maakte partijen te zingen die naast lyriek ook dramatiek vereisen. Zo zong hij vele malen de Requiems van Verdi en Dvořak, de Stabat Maters van Dvořak en Rossini, Psalmus Hungaricus van Kodaly etc. etc. Hij wisselt deze concerten af met optredens in Die Schöpfung en Die Jahreszeiten van Haydn, de Messiah of Samson van Händel, de Elias of Paulus van Mendelssohn en soms een concertant uitgevoerde opera van Donizetti, Bellini of Mozart.
Daarnaast werkt Marten Smeding samen met de pianist Han-Louis Meyer (in Russische liederen en optredens met aria’s en duetten uit diverse opera’s) en met de componist/pianist Wim Stoppelenburg waarmee hij o.a. projecten verzorgt, die gecombineerd zijn met de schilderkunst (o.a. Die Winterreise van Schubert en het Dagboek van Meng-Jiao van Wim Stoppelenburg).